دنکلیک یا معادل‌سازی مدارک در ترکیه

دنکلیک یا معادل‌سازی مدارک در ترکیه

خوشبختانه به منظور استفاده از مدارک تحصیلی برای مهاجرت به ترکیه می‌توان آن ها را دنکلیک یا معادل سازی کرد. این کار در تطبیق مدارک از ابتدایی تا دبیرستان زیر نظر وزارت آموزش و پرورش ترکیه و برای مدارک دانشگاهی توسط سازمان آموزش عالی ترکیه (YOK) انجام می‌شود.

برای تبدیل مدارک تحصیلی ۱۲ سال تحصیل خود باید توجه داشته باشید نظام آموزشی ترکیه هم ۱۲ ساله است و اگر با سیستم آموزشی نظام قدیم تحصیل کرده‌اید باید ترجمه رسمی مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را ارائه دهید. ولی اگر طبق سیستم نظام جدید دیپلم گرفته‌اید ارائه مدرک و ریز نمرات پایه دوازدهم کافی است.

دنکلیک مدارک تحصیلی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان این پروسه به عوامل مختلفی بستگی دارد و یکسان نیست. مثلا برای مدارک پزشکی حدودا یکسال طول می‌کشد ولی برای سایر رشته ها معمولا ۳ تا ۶ ماه انجام می‌شود.

برای دنکلیک مدارک چه مدارکی لازم است؟

نکته: ارائه مدارک ضمیمه و ترجمه های رسمی برای ایرانیان الزامی است.

  • کارت اقامت ترکیه یا برگه وقت ملاقات (راندوو)
  • اصل و کپی پاسپورت
  • عکس پاسپورتی از شخص متقاضی
  • پر کردن برگه دنکلیک
  • فیش واریزی مبلغ جهت تطابق مدارک تحصیلی

نحوه دنکلیک در ترکیه

نحوه دنکلیک در ترکیه

برای انجام امور معادل‌سازی مدارک تحصیلی حتما باید از طریق سیستم وقت قبلی گرفته شود.

در ادامه باید در امتحانات مربوطه حدنصاب نمره برای قبولی اخذ گردد:

  • متقاضیان رشته‌ پزشکی برای معادل سازی یابد در امتحان STS (آزمون TUS) شرکت کرده و حداقل نمره ۴۰ را دریافت نمایند (از ۱۰۰).
  • متقاضیان رشته دندان پزشکی برای معادل سازی باید در امتحان STS (آزمون DUS) شرکت کرده و حداقل نمره ۴۰ را دریافت نمایند (از ۱۰۰).
  • متقاضیان رشته داروسازی نیازی به گذراندن امتحان کتبی ندارند و تنها می‌بایست آزمون شفاهی دانشگاه آنادولی را پشت سر بگذارند.
  • متقاضیان رشته های مهندسی و معماری برای معادل سازی باید در امتحان STS-2 شرکت کرده و حداقل نمره ۴۰ را دریافت نمایند (از ۱۰۰).
  • معلمان نیز اگر قصد تدریس در مدارس دولتی را داشته باشند باید در آزمون Kpss شرکت کنند. لازم به ذکر است این آزمون ۲ بار در سال و در ماه‌های آگوست و جولای برگزار می‌شود. البته برای کسانی که بخواهند در مدارس خصوصی تدریس کنند احتیاجی به شرکت در آزمون Kpss ندارند. در واقع برای آزمون Kpss نیازی به معادل سازی نیست.

نکته:‌ در صورت نداشتن دنکلیک یا معادل سازی مدارک در ترکیه برای رشته های مهندسی متقاضی اجازه حضور در نظام مهندسی را نداشته و امضای فرد در پروژه‌ها فاقد اعتبار خواهد بود.

نکته:‌ در صورت نداشتن دنکلیک یا معادل سازی مدارک در ترکیه برای پزشکان و سایر رشته های پزشکی علاوه بر اینکه فرد اجازه کار کردن ندارد، بلکه اجازه تاسیس مطب را نیز نخواهد داشت.

نکته:‌ توجه داشته باشید تمامی مراحل معادل سازی مدارک باید در خاک ترکیه انجام شود و امکان انجام این کار در کنسولگری های سایر کشورها امکان پذیر نیست.

othcxmaieEpvAJK گفت:
fTenIDtqHPVxd
IPlApgBqQWxZfa گفت:
wqtsxQYXAUFElN
heydar گفت:
ممنون از این همه اطلاعات مفید
kgkfgkd گفت:
lkfslfpfgfl.coss;lfglkdgkfljlmogeorpflbhkt
klkklm nb mbvm گفت:
'fg;'''''''''''''f f
;gh'. ;l;'b.v [pfn.;vn n