گواهینامه رانندگی ترکیه برای ایرانیان

گواهینامه رانندگی ترکیه برای ایرانیان :

چگونگی اخذ گواهینامه رانندگی ترکیه برای ایرانیان از جمله سوالاتی می باشد که ممکن است برای افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه، ادامه تحصیل و کار در ترکیه و را دارند پیش بیاید. از جمله سوالاتی که ممکن است برای این افراد پیش بیاید این است که آیا با داشتن گواهی نامه کشور خودشان و یا گواهینامه بین المللی چه مدت در ترکیه می توانند رانندگی کنند ؟ برای داشتن گواهینامه رانندگی چه شرایطی را باید کسب کنیم؟ به عنوان یک تبعه خارجی آیا در ترکیه محدودیت هایی برای دریافت گواهینامه رانندگی وجود دارد یا نه ؟ شاید این سوالات نموه های بارزی از ده ها سوالی باشد که در صورتی که شما بخواهید در ترکیه اقدام به اخذ گواهینامه رانندگی کنید با آن مواجه باشید. دفتر ترجمه رسمی ترکی هزاره سوم در  این مقاله سعی کرده است که شما را با جواب این سوالات و ده ها مورد دیگر آشنا کنیم.

خدمات دارالترجمه رسمی ترکی  هزاره سوم : ، ترجمه رسمی مدارک ترکی استانبولی فوری، ترجمه رسمی فوری، دارالترجمه رسمی تهران دارالترجمه هزاره سوم.

در سال 2020 تغییراتی در چگونگی گرفتن تسلیق رانندگی به وجود آمد، اولین تغییر ایجاد شده در ترتیب دریافت گواهینامه رانندگی ایجاد شد. با توجه به آیین نامه های جدید ، مراحل دریافت مجوز رانندگی در ترکیه به اداره کل امور جمعیت و شهروندی ترکیه مربوط شده است. در مراحل دریافت گواهینامه رانندگی؛ مراحل خاصی از قبیل شرکت در یک دوره رانندگی ، قبولی در امتحان دو مرحله ای و گذاشتن قرار ملاقات جهت ثبت نام در اداره کل جمعیت وجود دارد. برای رسیدن به مرحله اخذ گواهینامه رانندگی ، باید معیارهای دریافت گواهینامه رانندگی را رعایت کنید.

ممکن است موضوع اخذ مجوز برای اتباع خارجی که دانش کافی از موضوع ندارند بسیار پیچیده به نظر بیاید. افرادی که  می خواهند در ترکیه نسبت به این کار اقدام کنند بیشتر از همه چیز نگران روند دریافت مجوز هستند، در واقع گرفتن گواهینامه رانندگی بسیار آسان است. با یک برنامه ریزی، مطالعه ساده و تمرین منظم می توانید گواهینامه رانندگی خود را به راحتی دریافت کنید.

تغییرات قانون اخذ مجوز رانندگی در سال 2021 :

از سال 2018 ، آیین نامه ای برای کلاس های گواهینامه رانندگی ارائه شده است. بگذارید نگاهی بیندازیم که از سیستم قدیمی به چه صورت تغییر کرده است.

  • رانندگان کلاس B دیگر بدون تجربه نمی توانند از مینی بوس استفاده کنند.
  •      محدودیت سنی رانندگان MOPED (موتور سیکلت های کم حجم) به 16 سال کاهش یافته است.
  • در حالی که گروه موتور سیکلت قبلاً A1 و A2 بود ، اکنون در قسمت M ، A ، A1 و A2 قرار داده شده است.
  • مجوزهای رانندگی کلاس H برای شهروندان معلول دیگر موجود نیست. وضعیت سلامتی شهروندان مستقیماً در گواهینامه رانندگی نوشته خواهد شد.
  • در صورتی که ماشین شما دارای گیربکس اتوماتیک باشد از سال 2018  در صورت تمایل می توانید مستقیماً در تسلیق شما وارد شود.

محدودیت های سنی دریافت مجوز رانندگی در سال 2021:

محدودیت های سنی مورد نیاز برای واجد شرایط بودن به شرح زیر است:

  • برای دریافت مجوزهای رانندگی کلاس M ، A1 و B1 حداقل سن 16 سالگی در نظر گرفته شده است.
  • برای مجوزهای A2، B، BE، C1، C1E، F و G متقاضی باید حداقل 18 سال سن داشته باشد.
  • سن رانندگی لازم برای کلاس A،  بیست (20) سال در نظر گرفته شده است.
  • شرایط سنی برای مجوز رانندگی C ، CE ، D1 و D1E  که در نظر گرفته شده است 21 سال می باشد.
  • حداقل سن لازم برای کلاسهای رانندگی D و DE 24

 آیا در هنگام ثبت نام گواهینامه رانندگی به سابقه کیفری نیاز داریم؟

براساس آیین نامه اداره راهنمایی و رانندگی ، و ماده 76 قانون اخذ گواهینامه رانندگی ارایه نامه سلامت پزشکی لازم می باشد. همچنین در خصوص سوابق کیفری باید در نظر داشته باشید که شخص نباید مرتکب جرایم زیر شده باشد:

  • عدم ارتکاب جرائم مندرج در مواد 188 ، 190 و 191 قانون مجازات ترکیه ،
  • عدم ارتکاب جرایم طبق ماده 4 بند 7 قانون مبارزه با قاچاق کالا ،
  • عدم ارتکاب جرائم موضوع ماده 12 ، بند 2 و بندهای بعدی قانون سلاح گرم و چاقو و سایر تجهیزات .

آزمون های رانندگی مورد نیاز :

داوطلبان رانندگی باید برای اخذ گواهینامه رانندگیاز دو آزمون دو مرحله ای عبور کنند. مرحله اول قبولی در امتحان کتبی آزمون است و مرحله دوم  قبولی در آزمون رانندگی عملی می باشد.

  • اگر می خواهید مجوز رانندگی کلاس M ، B1 ، B ، A1 ، A2 ، F و G را بدست آورید ، باید امتحان گواهینامه رانندگی دو مرحله ای را بگذرانید.
  • در صورتی که در نظر دارید مجوز رانندگی کلاس های  A، C1، C، D1، D، BE، CE، C1E، DE و D1E را دریافت کنید از آزمون کتبی معاف هستید ولیکن می بایستی حتما از آزمون عملی قبول شوید.

اعتبار گواهینامه رانندگی ترکیه برای ایرانیان :

گواهینامه رانندگی در ترکیه دارای ۱۰ سال اعتبار می باشد و افرادی که بعد از گذراندن امتحان کتبی و عملی موفق به گرفتن این گواهی نامه شده باشند می توانند تا ۱۰ سال از آن استفاده کنند مگر این که بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی ترکیه گواهینامه آن فرد نامعتبر اعلام گردد ، لازم به ذکر است گواهی نامه رانندگی ترکیه به مانن کارت ملی دارای اعتبار می باشد و افراد بسیاری از کارهای حقوقی و بانکی خود را با آن می توانند انجام دهند،    این گواهی نامه در بیش از ۱۴۰ کشور دنیا دارای اعتبار بالایی می باشد بسیاری از کشورها نیز آن را به رسمیت می شناسند و نیازی به تغییر و یا تعویض آن وجود ندارد.

مراحل اخذ گواهینامه رانندگی ترکیه :

  1. در اولین مرحله از گرفتن گواهینامه رانندگی ترک برای ایرانیان ، لازم است تا با مراجعه به سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نسبت به ترجمه مدارک رانندگی اقدامات لازم صورت گیرد. در این جا منظور از مدارک: پاسپورت، شناسنامه و گواهینامه رانندگی ایرانی می باشد. برای ترجمه گواهینامه ایرانی، متقاضی می بایستی علاوه بر پر کردن فرم های مربوطه در سفارت ایران، یک قطعه عکس پشت نویسی شده به همراه رسید و هزینه ترجمه را به کارشناس در سفارت تحویل دهد. مدت زمان لازم برای دریافت ترجمه گواهینامه ایرانی در سفارت ایران حداکثر دو روز کاری خواهد بود. اگر به مدت زمان کمتری احتیاج دارید می توانید می توانید با صرف مبلغ بیشتری در دفاتر ثبت رسمی و نوترها به این کار اقدام کنید. البته لازم به ذکر است که شما به صورت آنلاین نیز می توانید جهت ترجمه گواهینامه ایرانی خود اقدام کنید. بدین صورت که به سامانه تاک (www.tak.mfa.ir) مراجعه نمایید و مدارک خود را در این سامانه بارگذاری کنید. و در مرحله بعد با دریافت کد رهگیری به سرکنسولگری ایران در ترکیه مراجعه نمایید.
  2. با در دست داشتن پاسپورت و ترجمه رسمی گواهی نامه شما لازم است تا به فرمانداری و به بخش آپوستل مراجعه کنید. تا این بخش مدرک شما را تایید کنید. لازم به ذکر است در این بخش شما نیازی به پرداخت هزینه ندارید و خدمات به صورت رایگان به شما ارایه می گردد.
  3. در مرحله بعدی گرفتن گواهینامه رانندگی ترکیه برای ایرانیان ، لازم است تا متقاضی به یک کلینیک چه دولتی و چه خصوصی مراجعه نماید تا بتواند گزارش پزشکی مربوط به سلامت خود جهت رانندگی در ترکیه را دریافت نماید. معاینات ساده و سرپایی توسط پزشک انجام خواهد شد و شامل معاینه چشم، و شرح سوابق بیماری متقاضی خواهد بود. جدای از این موراد متقاضی دریافت گواهینامه در ترکیه لازم است تا آزمایش خون نیز بدهد که بعد از گرفتن جواب آزماش و گزارش پزشک این مرحله به اتمام می رسد. (مشخص شدن نوع گروه خونی) و پرداخت هزینه بابت گزارش پزشکی خواهد بود.
  4. بعد از به اتمام رسیدن مراحل بالا، با در دست داشتن کلیه مراحل متقاضی لازم است تا به اداره مالیات و یا همان اداره ورگی در شهر محل سکونت خود مراجعه نمایند. و رسید مربوطه از اداره مالیات دریافت کنند.
  5. در تاریخ و ساعت مشخص شده متقاضی باید با در دست داشتن پرینت وقت راندوو، نتایج آزماش خون، گزارش پزشکی، رسید اداره مالیات، اصل گواهینامه رانندگی ایرانی، ترجمه گواهینامه رانندگی ایرانی، اصل پاسپورت، کارت اقامت به همراه کپی آن باید به ادراه پلیس مراجعه نموده و به بخش مربوطه تحویل دهد.
  6. با مراجعه حضوری به اداره پلیس از شما انگشت نگاری به عمل خواهد آمد که البته زمان زیادی به طول نمی انجامد.
  7. بعد از انجام انگشت نگاری و تحویل مدارک به کارشناس مربوطه در اداره پلیس شما می بایستی مبلغی را به عنوان هزینه این پخش به صورت نقدی پرداخت نمایید. البته در این مرحله تعدادی نمونه امضاء نیز از شما گرفته خواهد شد تا در گواهینامه رانندگی شما استفاده گردد.
  8. در طی 12 روز گواهینامه ترکیه شما صادر خواهد شد.

مدارک لازم جهت گرفتن گواهینامه رانندگی ترکیه برای ایرانیان :

  1. گذرنامه
  2. اصل گواهینامه ایرانی
  3. فتوکپی رنگی از پشت و رو گواهی نامه ایرانی
  4. ترجمه رسمی ترکی گواهینامه ایرانی با مهر
  5. فتوکپی رنگی از پشت و رو گواهی نامه ترجمه شده
  6. اصل شناسنامه به همراه ترجمه رسمی ترکی آن
  7. گزارش عکس دار سلامت راننده ( توسط پزشک گزارش داده می شود)
  8. چهار قطعه عکس پاسپورتی ۶*۵
  9. واریز هزینه های مربوط به اخذ گواهینامه رانندگی ترکیه برای ایرانیان ( فیش پرداختی به مبلغ ۳۴۶.۷ برای گواهی نامه پایه دوم) که در همه بانک ها در ترکیه قابل پرداخت خواهد بود.
  10. گزارش گروه خونی راننده

خدمات دارالترجمه رسمی ترکی  هزاره سوم : ، ترجمه رسمی مدارک ترکی استانبولی فوری، ترجمه رسمی فوری، دارالترجمه رسمی تهران دارالترجمه میرداماد   

دارالترجمه هزاره سوم
اماده ارائه کلیه خدمات ترجمه در کوتاه ترین زمان
۱- ترجمه رسمی به کلیه زبان های زنده دنیا.انگلیسی/ترکی /آلمانی/عربی/ایتالیایی/فرانسوی/اسپانیایی و….
۲- ترجمه رسمی کلیه مدارک هویتی و تحصیلی
۳-اخذ تاییدات دادگستری و وزارت امور خارجه
۴-اخذ تاییدیه کلیه سفارت ها
۵-ارسال و دریافت رایگان مدارک
۶-ترجمه آنلاین از طریق واتساپ
☎️ تماس شعب:
پونک:
02144442131
واتساپ پونک
wa.me/989388959590
سعادت آباد:
02122136326
واتساپ سعادت آباد
wa.me/989054844824
انقلاب:
02122882330
واتساپ انقلاب
wa.me/989054844828
میرداماد:
02122882330
واتساپ میرداماد
wa.me/989022232572
ادرس سایت:
https://hezareh3.com

 

gholami گفت:
دارالترجمه خوبی بود
الان از استانبول پیام میدم کارتون عالیه
mehrdsa1238 گفت:
دارالترجمه شعبه پونک کارشون خیلی دقیق بود دستشون درد نکنه
witer110220 گفت:
ترجمه رسمی دفتر ترجمه هزاره سوم با کارمندان مودب با عث شد دفتر رو به همه مشتریان تبلیغ کنم
تهران ترکیه گفت:
مترجم حرفه ای
ترجمه روان و صحیح
ککارتون عالی
eyyvalllah110 گفت:
ترجمتون خیلی حرفه ای ویژه انجام شده
karagah1119@gamil.com گفت:
ترجمتون عالیه
کارتون دقیق و برخورد کارمندا خیلی خوب مخصوصا اقای دکتر
شادی گفت:
واقعا سپاسگذارم خیلی اطلاعات کامل و مفیدی بود من دارم مهاجرت میکنم خیلی از سوالتم رو جواب گرفتم تشکر
Smith گفت: