سامانه ثنا

 

 

سامانه ثنا چیست؟

سامانه ثنا پلتفرمی است برای دریافت و مشاهده ابلاغ الکترونیکی احکام و اسناد قضایی که یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. این سامانه، به موجب ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ مبنی بر اینکه قوه قضائیه باید اوراق قضائی را به‌صورت الکترونیک یا با استفاده از سامانه‌های مخابراتی به مردم ابلاغ نماید افراد با استفاده از این سامانه می‌توانند ابلاغیه‌ها و احکام قضایی (از جمله نتایج آرای دادرسی) را در حساب کاربری خود دریافت کنند. با توجه به دسترسی بیشتر مردم به پلتفرم‌های الکترونیک در سال‌های اخیر، وجود این سامانه با کاهش نیاز به مراجعه به مراجع قضایی در جهت بهبود حال مردم عمل کرده است. این سامانه در بستر شبکه برای طرفین دعوا یا نمایندگان قانونی آنها، دفاتر خدمات قضائی، کارشناسان و ضابطان قضائی و سایر اشخاص مرتبط به دعوا قابل دسترسی است.

مزایای ابلاغ الکترونیکی اوراق قضائي چیست؟

صدور کاغذی و تحویل دستی اوراق قضائی در گذشته مشکلات متعددی برای مراجعان قوه قضائیه ایجاد می‌کرد که از آن جمله می‌توان به نقض حریم خصوصی افراد و اتلاف وقت برای طی‌کردن مراتب اداری، مراجعه به کلانتری، و دادسرا اشاره کرد. کلیه این موارد با راه‌اندازی سامانه ثنا جهت ابلاغ الکترونیکی اسناد قضائی رفع شده است. همچنین، به‌دلیل حذف رفت و آمدها، کاهش افراد درگیر در پرونده، و همچنین صرفه‌جویی در زمان کار، ابلاغ الکترونیکی به کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود. سامانه ثنا بخشی از برنامه جامع عدالت الکترونیک هم هست و با ایجاد دسترسی سریع و آسان افراد به اوراق قضایی احتمال خطا و حواشی احتمالی را کاهش داده و باعث رضایت مردم شده است.

سامانه ثنا چگونه استفاده می‌شود؟

سامانه ثنا در نشانی‌های زیر قابل دسترسی است:

https://sana.adliran.ir/

هر یک از مراجعان به قوه قضائیه (دادسرا) موظف است در سامانه ثنا ثبت نام کند. با این ثبت‌ نام، مراجعه کننده یک نشانی الکترونیکی دریافت خواهد کرد که «حساب کاربری» وی خواهد بود. کلیه‌ی ابلاغ‌ها و پیوست‌های آن، که در نتیجه‌ی روند دادرسی صادر می‌شوند، به حساب کاربری فرد مراجعه کننده ارسال خواهند شد. بر اساس ماده ۶۵۵ آیین دادرسی کیفری و همچنین تبصره‌ی آن، ابلاغ مدارک قضائی به‌صورت الکترونیک کافی است. این یعنی که اکنون هیچ ابلاغیه‌ی فیزیکی صادر نمی‌شود و هیچ‌گونه تحویل دستی وجود ندارد. ارسال ابلاغیه به حساب کاربری شما در سامانه ثنا به منزله‌ ابلاغ است.

نکات مهم:

  •   هنگام مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک یا دادگستری، همراه داشتن کارت ملی هوشمند و شناسنامه جهت احراز هویت الزامی است. همچنین، برای ثبت نام به شماره موبایل نیاز دارید.
  • در صورت فراموشی رمز عبور، کد تأیید به شماره موبایلی که در هنگام ثبت نام در سامانه ثنا ثبت کرده‌اید ارسال خواهد شد. بنابراین، لازم است شماره موبایلی را که در اختیار خودتان است ثبت کنید.
  • در مناطق و شهرستان‌ هایی که فاقد دفتر خدمات قضائی هستند برای دریافت شناسه کاربری و رمز عبور می‌توانید به دادگستری حوزه قضائی مراجعه بفرمایید  
  • دارالترجمه هزاره سوم
    اماده ارائه کلیه خدمات ترجمه در کوتاه ترین زمان
    ۱- ترجمه رسمی به کلیه زبان های زنده دنیا.انگلیسی/ترکی /آلمانی/عربی/ایتالیایی/فرانسوی/اسپانیایی و….
    ۲- ترجمه رسمی کلیه مدارک هویتی و تحصیلی
    ۳-اخذ تاییدات دادگستری و وزارت امور خارجه
    ۴-اخذ تاییدیه کلیه سفارت ها
    ۵-ارسال و دریافت رایگان مدارک
    ۶-ترجمه آنلاین از طریق واتساپ
    ☎️ تماس شعب:
    پونک:
    02144442131
    واتساپ پونک
    wa.me/989388959590
    سعادت آباد:
    02122136326
    واتساپ سعادت آباد
    wa.me/989054844824
    انقلاب:
    02122882330
    واتساپ انقلاب
    wa.me/989054844828
    میرداماد:
    02122882330
    واتساپ میرداماد
    wa.me/989022232572
    ادرس سایت:
    https://hezareh3.com

 

حمید اردلان گفت:
این سامانه فعال هست ؟